MAASBRACHT, KOLENTIP

De mijnen brachten de Maasbrachtse haven tot bloei. Omdat de Maas zuidelijk van Maasbracht onbevaarbaar was, werden de kolen met de trein naar Maasbracht vervoerd. De kolentip, een immense hijsinstallatie, ‘tipte’ per keer maar liefst 20.000 kilo steenkool van de treinwagons in het laadruim van het schip. Na de opening van het Julianakanaal in 1935 kon het zwarte goud ook in Born worden overgeladen.

Maasbracht voor 1970299Maasbracht 1932001 Maasbracht voor 1970850

 

Dit bericht is geplaatst in Fotojournaal. Bookmark de permalink.

5 reacties op MAASBRACHT, KOLENTIP

  1. H.sliepen schreef:

    IK had eens graag geweten over welke spoorlijn de kolen werden aangevoerd maar de kolentip.

    • Thieu schreef:

      Beste heer Sliepen,

      Bedankt voor het bezoek aan mijn website. Ik kan niet met zekerheid zeggen hoe de spoorlijn vanaf de Kolentip liep. Het is echter aannemelijk dat deze de aansluiting kreeg op het hoofdspoor richting Echt. Dit spoor liep van uit Venlo, Roermond, Linne, Maasbracht naar Echt. Vervolgens via Susteren, Nieuwstadt, Sittard, Geleen naar Maastricht.

      mvg Thieu

  2. Miriam Mulders schreef:

    Ik ben op zoek gegaan naar de geschiedenis van de kolentip in Maasbracht, nadat wij recent heerlijk hebben gegeten in het restaurant De Kolentip, dat gebouwd is op het originele fundament van deze tip. Wat prachtig om die oude foto’s te zien. Dank daarvoor.
    In welk jaar is de kolentip in Maasbracht in gebruik genomen?

    • Thieu schreef:

      Beste Miriam, bedankt voor jou bezoek aan mijn website. De Kolentip in Maasbracht is in 1929 in gebruik genomen. Aanvankelijk waren het de mijnen die de Maasbrachtse haven tot bloei brachten. Omdat de Maas zuidelijk van Maasbracht onbevaarbaar was, werden de kolen met de trein naar Maasbracht vervoerd. De kolentip, een immense hijsinstallatie, ‘tipte’ per keer maar liefst 20.000 kilo steenkool van de treinwagons in het laadruim van het schip. Na de opening van het Julianakanaal in 1935 kon het zwarte goud ook in Born worden overgeladen. Dit was tevens het einde van het gebruik van de Kolentip.
      mvg Thieu

  3. John Zwart schreef:

    Het is jammer dat industrieel erfgoed zo weinig sympathie ervaart. Een voorbeeld hiervan is de”tippler”. Ik heb in de jaren 50 nog op de koopvaardij gevaren toen deze inrichtingen voor het lossen van massagoed (zoals steenkool) in de zeehavens van Engeland en Polen nog volop in gebruik waren. Nu ik wat memoires over die vaartijd schrijf ben ik verbijsterd dat er op het internet nauwelijks foto’s van deze oude welvaartbrengers te vinden zijn. En bijna alle overlevers zijn inmiddels gesloopt. Een enkel gerestaureerd maar niet echt in werkende staat verkerend exemplaar, bijv. in Engeland daargelaten. Zowel het zijwaarts lossende kanteltype, als de soms torenhoge koplossers heb ik nog ervaren in actieve staat, helaas heb ik zelf weinig gefotografeerd, in het communistische Polen was het fotograferen in de havens streng verboden.
    Google maakt mij helemaal mistroostig met vele pagina’s reclame voor een restaurant in Maasbracht dat verrees op het onzichtbare fundament van een gesloopte kolentip, alsof je daar vooral naar zoekt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *