MAASBRACHT, KOLENTIP

De mijnen brachten de Maasbrachtse haven tot bloei. Omdat de Maas zuidelijk van Maasbracht onbevaarbaar was, werden de kolen met de trein naar Maasbracht vervoerd. De kolentip, een immense hijsinstallatie, ‘tipte’ per keer maar liefst 20.000 kilo steenkool van de treinwagons in het laadruim van het schip. Na de opening van het Julianakanaal in 1935 kon het zwarte goud ook in Born worden overgeladen.

Maasbracht voor 1970299Maasbracht 1932001 Maasbracht voor 1970850

 

Dit bericht is geplaatst in Fotojournaal. Bookmark de permalink.

4 reacties op MAASBRACHT, KOLENTIP

  1. H.sliepen schreef:

    IK had eens graag geweten over welke spoorlijn de kolen werden aangevoerd maar de kolentip.

    • Thieu schreef:

      Beste heer Sliepen,

      Bedankt voor het bezoek aan mijn website. Ik kan niet met zekerheid zeggen hoe de spoorlijn vanaf de Kolentip liep. Het is echter aannemelijk dat deze de aansluiting kreeg op het hoofdspoor richting Echt. Dit spoor liep van uit Venlo, Roermond, Linne, Maasbracht naar Echt. Vervolgens via Susteren, Nieuwstadt, Sittard, Geleen naar Maastricht.

      mvg Thieu

  2. Miriam Mulders schreef:

    Ik ben op zoek gegaan naar de geschiedenis van de kolentip in Maasbracht, nadat wij recent heerlijk hebben gegeten in het restaurant De Kolentip, dat gebouwd is op het originele fundament van deze tip. Wat prachtig om die oude foto’s te zien. Dank daarvoor.
    In welk jaar is de kolentip in Maasbracht in gebruik genomen?

    • Thieu schreef:

      Beste Miriam, bedankt voor jou bezoek aan mijn website. De Kolentip in Maasbracht is in 1929 in gebruik genomen. Aanvankelijk waren het de mijnen die de Maasbrachtse haven tot bloei brachten. Omdat de Maas zuidelijk van Maasbracht onbevaarbaar was, werden de kolen met de trein naar Maasbracht vervoerd. De kolentip, een immense hijsinstallatie, ‘tipte’ per keer maar liefst 20.000 kilo steenkool van de treinwagons in het laadruim van het schip. Na de opening van het Julianakanaal in 1935 kon het zwarte goud ook in Born worden overgeladen. Dit was tevens het einde van het gebruik van de Kolentip.
      mvg Thieu

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *