WESSEM, OUDE MOLEN FAMILIE GIELEN

wessem-molen-1930-001

De Wessemse molen was met zijn sterk kegelvormige romp een merkwaardige grondzeiler. Hij stond aan de ingang van het dorp, tegenover het kruispunt van de wegen uit Panheel en Thorn. Vroeger was dit een kruispunt van vier wegen. Nu staat er een Shell-tankstation. Vlakbij ligt het viaduct in de oprit naar de Maasbrug van de autoweg A2 naar Maastricht. De zwart geteerde stenen Wessemse molen had inwendig de vorm van een zestienkant. Mogelijk had vroeger ook de buitenzijde die vorm. Volgens overlevering, zou de molen een graan- en oliemolen zijn geweest. Het bouwjaar is niet bekend.

Reeds in het begin van de 19e eeuw stond de molen bij de Maas en was toen eigendom van Ernst Stoffels uit  Roermond, koopman en landbouwer genoemd. In 1851 werd de molen, die aan het ‘Het eerste wegske’ stond, gerechtelijk verkocht. De nieuwe eigenaar werd Gerardus Vissers, afkomstig uit Wessem en molenaar in het nabij gelegen Panheel. Later vererfde de molen in deze familie.  In 1871 werd Hendrik of Johannes Henricus Vissers, koopman, in Wessem eigenaar en vervolgens in 1891  Antoon Vissers, getrouwd met en later weduwnaar van Judith Hennissen, landbouwer en winkelier in Wessem. Hij was toen voor de helft eigenaar, de andere helft stond op naam van Eduard Pierre Jan Hubert Vissers, die toen nog minderjarig was. In 1896 verkochten zij de windmolen aan Martinus Gielen, getrouwd met Josephina Philomena Hubertina Smeets en hoofdonderwijzer in Wessem.

In 1906 liet Gielen bij de molen een magazijntje met een machinekamer bouwen, waarin een maalstoel met een zuiggasmotor werd geplaatst. Nog in hetzelfde jaar verkocht hij de windmolen met aanhorigheden aan Antoon Gielen, een afstammeling van de molenaarstak, die pachter van de Uffelse watermolen onder Hunsel was.Bij boedelscheiding in 1926 volgde Joseph of Joseph  Antoon Hubertus Gielen-Thijssen, geboren in 1902, zijn vader op. Vier broers werden eveneens molenaar, één broer werd landbouwer.

Ondanks het feit, dat de ruimte in een grondzeiler beperkt is, was de windmolen van Wessem in de jaren dertig goed ingericht. Hij had een koppel 17-er blauwe Duitse en een koppel 17-er kunststenen, een koekenbreker en een haverpletter, die vanaf de koning met een riem door de wind werden aangedreven. In 1926 werd het magazijn uitgebreid en in 1932 werd de oude zuiggasmotor vervangen door een Thomassen-dieselmotor, die met bemiddeling van Chr. van Bussel uit Weert werd geleverd. In 1928 werd een Engels kruiwerk onder de kap van de windmolen gelegd. In oktober 1937 liet Jos Gielen door de firma Chr. van Bussel uit Weert stroomlijnwieken aanbrengen en een mengketel plaatsen, die eveneens vanaf de koning met een riem door de wind werd aangedreven.

De familie Gielen moest in oktober 1944 op last van de Duitse bezetter evacueren. Aanvankelijk vestigde de familie zich in Linne, later in Horn. waar zij de bevrijding afwachtte. Daar vernamen zij, dat de windmolen in de nacht van 8 op 9 november 1944 werd opgeblazen.

 

Dit bericht is geplaatst in Fotojournaal. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *