Het eerste veerpont “Wessem – Maasbracht” werd door Rijkswaterstaat op 31 december 1844 in gebruik gesteld. Het eerste veerpont had de volgende afmetingen: 14 meter lang, 2.70 meter breed en een diepgang van 0.80 meter. Het veerpont kon belast worden met 70 personen of 14 paarden (of ander vee). De thuishaven voor de veerpont was Wessem, de veerbel stond aan Brachterzijde. Aan Brachterzijde, kon men het pontveer bereiken, middels de Veerweg, welke begon bij de R.K. St. Gertrudis-kerk.
De eerste pachter van het pontveer was de heer Martinus Bidlot afkomstig uit Wessem. In 1910 verdronk veerman R. Snijkers, waarna Lambert van Hinsberg werd aangenomen als tweede veerman. Eind 1913 pachtte Antoon Linssen, het pontveer voor ƒ 200,00 per jaar.
Daarna kenden wij nog achtereenvolgens de veermannen: Linssen, de gebroeders Stokbroeckx, de gebroeders Pierre en Sjang Snijkers.In maart 1946 pachtten Sjeng en Sjaak Stoffers en Pierre Leblanc het pontveer “Wessem – Maasbracht”. Zij werden daarbij geassisteerd door Henk Stoffers, Ton Valkenburg en Joep Dirckx. Het laatst gebouwde veerpont (bouwjaar 1948) had een capaciteit van 40 ton en kon per keer 12 personenauto’s overzetten. Per uur werden (1966) zo’n 150 auto’s overgezet, dus per dag 1500 tot 1800 auto’s.




De tarieven bedroegen in 1966: voetgangers: ƒ 0,03, wielrijders: ƒ 0,05 en auto’s incl. chauffeur: ƒ 0,23 (iedere inzittende extra 3 cent). Vanaf 1 uur na zonsondergang moest echter 10 cent extra betaald worden. De veerpont zelf was van een eenvoudig type, met een stalen dek, waarop eiken balken waren aangebracht. ’s Nachts lag het veerpont aan Brachterzijde, alwaar de veerman-van-dienst in een keet kon rusten. Dit geschiedde vanwege het feit, dat het meeste verkeer ’s nachts van Maasbracht naar Wessem plaats vond.
Ontleend aan “Onze veerponten door: Drs. E.W.J. Ficken”


5 reacties op WESSEM, VEERPONT WESSEM-MAASBRACHT